
Google a anuntat la inceputul lunii martie ca a renuntat la cookie-urile unor terte parti – cel putin in ceea ce priveste retelele sale publicitare si browserul Chrome.
Aceasta reprezinta o schimbare semnificativa pentru afacerea publicitara si pare a fi un pas inainte pentru confidentialitate, insa daca e sa fim sinceri, trebuie sa spunem ca este un pas mic, sau o schimbare limitata. Nu inseamna ca Google nu iti va mai colecta datele, la fel cum nu inseamna ca nu iti va mai utiliza datele pentru a-ti afisa anunturi targetate.
Schimbarea inseamna ca Google nu va mai vinde reclame targetate in functie de obiceiurile de navigare ale utilizatorilor individuali, iar browserul sau Chrome nu va mai permite cookie-uri care colecteaza aceste date.
Companiile publicitare care se bazeaza pe cookie-uri vor trebui sa gaseasca o alta modalitate de a targeta utilizatorii. Cat despre Google… gigantul IT crede ca a facut-o deja!
Intre timp, Google va continua sa urmareasca si sa vizeze utilizatorii pe dispozitive mobile si va directiona in continuare anunturi catre utilizatori pe baza comportamentului lor pe propriile platforme, ceea ce reprezinta majoritatea veniturilor sale. Astfel, compania nu va fi afectata de modificare.
Cu alte cuvinte, desi anuntul va avea implicatii uriase pentru industria publicitara din mediul online, cel mai probabil pentru Google nu va avea.
Sandbox-ul de confidentialitate
Google lucreaza de ceva timp la asta, compania dezvaluindu-si „Sandbox-ul de confidentialitate” in august 2019, o initiativa de personalizare (sau targetare) a anunturilor web, dar care pastreaza totusi confidentialitatea utilizatorului.
In ianuarie 2020, Google a anuntat ca spera sa blocheze cookie-urile de la terte parti din browserul Chrome pana in 2022 – o miscare pe care alte browsere, precum Safari si Firefox, au facut-o cu ani in urma. Google a planificat sa inlocuiasca cookie-urile third-party cu tehnologia dezvoltata prin Sandboxul de confidentialitate.
Cookie-urile de la terte parti sunt folosite de companiile publicitare pentru a urmari utilizatorii in timp ce navigheaza pe internet, construind un profil al unei persoane si al intereselor sale pe baza site-urilor pe care le viziteaza si folosindu-le pentru a-i trimite apoi reclame.
Cookie-urile third party ale Google se afla pe milioane de site-uri web, alimentand compania cu o multime de informatii despre site-urile pe care intri si, in consecinta, alimentand o parte din activitatea sa publicitara masiva.
Insa publicul devine din ce in ce mai constient de problemele actuale legate de confidentialitate, iar autoritatile de reglementare adopta mai multe legi privind confidentialitatea.
Google FLoC
Aici intervine tehnologia Google – Federated Learning of Cohorts (FLoC), despre care Google spune ca este o tehnologie de publicitate de tip „confidentialitatea primeaza” si „bazata pe interese”.
Cu FLoC, Chrome va tine evidenta obiceiurilor de navigare ale unui utilizator pe web si apoi va plasa utilizatorul in diferite segmente de public sau „cohorte”, pe baza acestor obiceiuri. Agentii de publicitate isi vor directiona apoi anunturile catre cohorte, mai degraba decat catre un utilizator individual.
Asadar, daca iti doresti un browser care nu iti colecteaza datele pentru reclame – fie personal, fie ca parte a unui public anonim – probabil ar fi bine sa incerci un altul decat Chrome. Insa, ca o arma in plus, e bine sa stii ca poti dezactiva personalizarea anunturilor, urmarirea activitatii si poti sterge datele pe care Google le-a colectat despre tine in sectiunea Date si Personalizare a contului tau Google.
Daca nu faci asta, Google va continua, tehnic vorbind, sa iti ofere anunturi targetate, dar o va face intr-un mod mai anonim si mai putin ciudat si infricosator. Google sustine ca agentii de publicitate pot obtine aproape aceeasi rentabilitate a investitiei prin FLoC ca si prin urmarirea bazata pe cookie, iar in prezent testeaza FLoC cu agentii de publicitate, pentru a vedea daca va functiona ca inlocuitor al cookie-urilor. Este posibil ca FLoC sa nu functioneze, insa Google este suficient de increzator in acesta incat sa declare ca s-a terminat cu cookie-urile si ca nu le va inlocui cu un tip similar de tracker individual.
Search continua sa fie profitabil pentru Google
Google va continua sa iti colecteze datele primare – adica ceea ce faci atunci cand ii utilizezi produsele – YouTube sau Search, de exemplu – si iti va directiona anunturi pe baza acestor comportamente. Datele primare devin si mai valoroase pentru agentii de publicitate, odata cu limitarea surselor de date third-party.
Acest lucru va fi minunat pentru Google, ale carui platforme obtin miliarde de accesari pe zi. De fapt, cea mai mare parte a veniturilor Google provine din anunturile din Search – mai mult de jumatate din acestea, conform celui mai recent raport trimestrial de venituri, si mult mai mult decat realizeaza din reteaua publicitara care se bazeaza in prezent pe cookie-uri ale unor terte parti. Si deoarece Cautarea Google nu va fi afectata de interzicerea cookie-urilor, fluxul de venituri bazat pe date va continua sa curga.
Cele de mai sus nu se aplica datelor colectate prin trackerele Google din aplicatiile mobile. Insa viitoarea actualizare iOS 14 a Apple va opri urmarirea pe mai multe aplicatii, astfel incat macar utilizatorii de iPhone vor avea aceasta optiune de confidentialitate in urmatoarele cateva luni.
Desi Google declara ca se angajeaza sa dezvolte si sa utilizeze tehnologii publicitare care nu se bazeaza pe urmarire si publicitate catre utilizatori, alte companii isi dezvolta propriile metode de urmarire non-cookie care fac acest lucru. Astfel, vei putea fi urmarit in continuare de acestea atunci cand utilizezi Chrome (sau un alt browser).
Insa, deocamdata, Google iese din modul cookie si de urmarire individuala, in primul rand pentru ca nu este pe placul consumatorilor, apoi pentru ca legislatia ar putea sa le scoata in afara legii in curand si – poate cel mai important – Google nu are nevoie de cookie-uri.
Sursa: https://www.vox.com/recode/2021/3/3/22311460/google-cookie-ban-search-ads-tracking
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.