Nu putem risca sa fim trasi inapoi catre starea de odinioara a lucrurilor, in timp ce asteptam combustibilii viitorului – acum e momentul sa investim in eficienta, sustine Sean McLaughlin, consultant in strategie la Houlder.
Amazon, Ikea, Unilever si Michelin sunt printre cele noua companii multinationale care s-au angajat ca pana in 2040 sa faca trecerea la vase alimentate cu combustibili zero-carbon, pentru toate transporturile maritime pe care le fac.
Este foarte evident ca organizatiile, chiar si cele din afara domeniului transporturilor, se concentreaza pe combustibilii viitorului, in loc sa se concentreze pe ceea ce se poate face astazi. Sean McLaughlin, consultant strategic in cadrul companiei de consultanta in design si inginerie Houlder, subliniaza riscurile si recompensele faptului ca analizam ceea ce se poate face astazi pentru a atinge aceleasi targeturi.
Michael Parker, presedinte al Poseidon Principles, a sugerat ca ambitiile sale vor creste de la inceputul lui 2022, existand speculatii ca s-ar putea alinia cu apelurile catre o decarbonizare completa pana in 2050, conform angajamentelor multor companii de transport din Coalitia Getting to Zero. Acesta este doar un indicator in plus al presiunii in crestere asupra transporturilor, in sensul atingerii unor targeturi mai ambitioase privind decarbonizarea – targeturi care le depasesc pe cele ale Organizatiei Maritime Internationale (IMO).
Date fiind presiunile normative, ale consumatorilor si cele financiare, nu mai e nicio indoiala ca industria trebuie sa se schimbe rapid, insa aceasta schimbare trebuie sa se intample prin folosirea solutiilor disponibile astazi, nu sa se lase asteptata.
Zorii combustibililor viitorului
Dezbaterea privind decarbonizarea transporturilor maritime s-a concentrat pana acum in primul rand pe dezvoltarea combustibililor alternativi, asa cum sunt hidrogenul sau amoniacul. Fara indoiala, acesti combustibili noi vor fi esentiali pentru a aduce acest sector la pragul de zero net, insa ei au de depasit provocari importante
Data fiind dificultatea dezvoltarii unor motoare capabile sa utilizeze acesti combustibili si, mai ales, a unor lanturi care sa ii distribuie, e posibil sa dureze cateva decenii pana ce acesti combustibili vor fi gata sa alimenteze complet cele peste 50.000 de nave comerciale care fac comert astazi pe oceanele lumii.
Combustibilii viitorului reprezinta intr-adevar viitorul, insa concentrarea asupra lor in detrimentul gamei complete de solutii disponibile azi vine la pachet cu riscul ca transporturile sa ramana blocate in modelul business-as-usual, pana cand aceste probleme vor fi solutionate si acesti combustibili vor lua amploarea cuvenita.
Data fiind urgenta crizei climatice, lumea nu mai poate astepta pana in acel moment. Putem vedea deja impactul devastator al schimbarii climatice, de la inundatii fara precedent, incendii si valuri de caldura pana la topirea accelerata a ghetii arctice.
“De aceea, alaturi de Airseas, NAPA, Norsepower si I-Tech si sprijiniti de o gama larga de lideri din domeniul maritim, am solicitat ca industria transporturilor maritime sa investeasca in tehnologii care sunt complet disponibile comercial atat pentru modernizari, cat si pentru constructii noi, solutii ce extind durata de viata a flotei existente si reduc amprenta de mediu a sectorului” a mai spus McLaughlin.
Rezultate demonstrate
Aceste tehologii curate sunt disponibile la nivel larg astazi si exista o eficienta latenta substantiala in contextul flotei comerciale internationale.
Solutiile de propulsie asistata de vant, asa cum este si Airseas Seawing, vor veni cu economii substantiale de combustibil atunci cand vor fi aplicate la vase si rute adecvate.
In plus, potrivit I-Tech, se estimeaza ca economiile generate de solutiile eficiente de acoperire a navei vor fi capabile sa ofere anual peste 100 de milioane de tone de dioxid de carbon pentru intreaga industrie de transporturi maritime.
Rotor Sails de la Norsepower au fost instalate pe sase tipuri diferite de vase, cel mai recent fiind vorba despre cinci Rotor Sails la bordul unui VLOC, oferind economii majore de emisii. Softul de optimizare a voiajului de la NAPA poate reduce si el in mod semnificativ emisiile, prin economii de combustibil, profitand mai mult de vreme, de curenti si de alti factori.
Aceste tehnologii sunt toate disponibile deja si dau rezultate bune pe o gama ampla de tipuri de ambarcatiuni.
Combinarea tehnologiilor
Nu se pune problema alegerii unei tehnologii sau a alteia – mantra este „incepe cu nava”. Alege cea mai buna combinatie de tehnologii acum si fii gata sa adaugi altele pe masura ce acestea devin disponibile.
De asemenea, nu este vorba doar de modernizare si adaptare, pentru ca tehnologiile de propulsie pe baza de eficienta energetica si surse regenerabile pot veni in completarea combustibililor cu emisii scazute si celor cu emisii zero, contribuind la depasirea problemei reprezentate de densitatea energetica redusa.
Toate zonele unei nave – de la carena la punte – pot beneficia de propulsia vantului, de lubrifierea cu aer, de stocarea energiei in baterii, de tehnologia de acoperire a cocii, de dispozitivele hidrodinamice de economisire a energiei si de softurile de optimizare a voiajului.
Combinatiile la nivel de nava si de flote vor transforma lantul global de aprovizionare – distributie pentru binele general. Vincent Bernatets, CEO Airseas, spune simplu: „In ciuda diferentelor evidente, toate tehnologiile noastre au acelasi scop: ele imbunatatesc eficienta energetica a navelor, reducand cantitatea de combustibil pe care trebuie sa o arda, dar si cantitatea de carbon pe care o elibereaza in atmosfera”.
Densitatea energetica chiar conteaza
Reglementarile actuale incurajeaza in mare masura industria sa faca doua lucruri: sa reduca puterea motoarelor, astfel incat navele sa fie fortate sa incetineasca si sa economiseasca astfel combustibil, dar si sa treaca treptat la combustibili cu emisii reduse de carbon si chiar zero emisii – de pilda, hidrogenul verde, metanolul, amoniacul sau biocarburantii.
Cu toate acestea, navele viitorului vor avea nevoie atat de tehnologii eficiente, cat si de combustibili alternativi. Densitatea energetica a combustibililor va varia in functie de tipul lor si de proprietatile energetice, dar, in general, combustibilii pe care ii vom folosi in viitor vor fi mai putin densi din punct de vedere energetic decat combustibilii actuali.
Tocmai de aceea, navele vor avea nevoie de mai mult combustibil pentru a atinge aceleasi obiective de performanta. Tehnologiile de eficienta pot reduce acest decalaj; va fi esential atat din perspectiva ecologica, cat si din perspectiva financiara sa facem in asa fel incat fiecare picatura de combustibil nou sa conteze.
In conditiile unor taxe semnificative pe carbon si unor costuri crescute ale combustibilului, eficienta energetica si tehnologiile de propulsie cu surse regenerabile vor oferi economii financiare uriase pentru vase si pentru flote.
Stimulente financiare
Finantatorii, navlositorii si transportatorii incearca nu doar sa investeasca ci si sa foloseasca nave cu o intensitate redusa a emisiilor de carbon, intr-un ritm mai alert decat cel al autoritatilor de reglementare traditionale.
Cu toate acestea, avand in vedere ca factorii ESG (Mediu, Social si Guvernanta) se afla acum in mod serios pe agenda transporturilor, iar initiative precum Poseidon Principles si Sea Cargo Charter sunt adoptate de companiile care iau in serios ESG, industria raspunde cu adevarat la cererea de schimbare din piata. Problema nu se mai pune doar la modul „care este perioada de recuperare pentru aceasta investitie”, ci consiliile vor fi nevoite sa se intrebe daca isi permit costul de a nu face nimic.
Nu totul tine de piata. Indicele EEXI (Eficienta energetica a navelor) este un punct de interes pentru multi proprietari de nave, insa si Indicatorul privind Intensitatea emisiilor de carbon (CII) va conta. Acesta va solicita o imbunatatire mult mai semnificativa a performantei operationale de la an la an.
Companiile de transport maritim care se ridica acum la nivelul provocarii vor culege roadele alinierii la pietele in schimbare. Cei care nu profita de tehnologiile disponibile deja si nu demareaza procesul de schimbare nu vor fi incantati de costuri.
Lucrurile au evoluat extrem de mult in domeniul transporturilor in ultimii trei ani, iar ritmul schimbarii este considerabil, la fel ca si entuziasmul.
Nu ar trebui sa ne lasam batuti si sa percepem provocarile pe care le avem in fata ca fiind insurmontabile. Pentru cei care imbratiseaza schimbarea, aceasta revolutie industriala moderna ofera atat oportunitati cat si recompense.
Sursa: https://splash247.com/why-we-ought-to-be-using-todays-technology-to-fix-tomorrows-problems/
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.