Stai de vorba cu orice antreprenor sau proprietar de companie mica si vei intelege imediat ca lansarea intr-o afacere noua necesita multa munca. Nicio idee nu devine afacere fara efort!
Desi unii antreprenori in devenire inteleg efortul necesar pentru a crea o afacere, e posibil sa nu fie familiarizati cu pasii necesari pentru lansarea unei afaceri. Daca esti dispus, asadar, sa depui eforturile necesare pentru a-ti construi propria afacere, vei avea nevoie sa cunosti pasii necesari pentru a-ti atinge obiectivele.
Sarcini precum gasirea unei denumiri pentru companie si crearea unei sigle sunt evidente… Cum ramane, insa, cu pasii mai putin cunoscuti, dar la fel de importanti? Fie ca este vorba de determinarea structurii afacerii sau de elaborarea unei strategii de marketing detaliate, volumul de munca se va acumula rapid. In loc sa iti bati capul incercand sa iti dai seama de unde sa incepi, consulta acest plan in 12 pasi pentru a-ti duce proiectul de la stadiul de idee la cel de entitate reala, cu eforturi minime.
1. Fa-ti o evaluare personala
Incepi prin a face un bilant asupra ta si a situatiei in care te afli, cautand raspunsuri la urmatoarele intrebari:
- De ce vrei sa incepi o afacere? Banii, libertatea si flexibilitatea, posibilitatea de a rezolva o problema sau alt motiv?
- Care sunt abilitatile tale?
- In ce domenii detii cunostinte?
- Vrei sa oferi un serviciu sau un produs?
- Ce iti place sa faci?
- Cat de mult capital esti dispus sa risti?
- Va fi o activitate cu norma intreaga sau cu jumatate de norma?
Raspunsurile la aceste intrebari te vor ajuta sa iti restrangi zona de actiune.
Acest pas nu ar trebui sa te descurajeze in ceea ce priveste lansarea propriei afaceri. Mai degraba, el are ca scop sa te faca sa gandesti si sa planifici. Pentru a incepe o afacere de succes, pasiunea nu este de ajuns.
Trebuie sa planifici, sa iti stabilesti obiective si, cel mai important, sa te cunosti bine. Care sunt calitatile tale? Care sunt slabiciunile tale?
Cum vor afecta acestea functionarea de zi cu zi? O analiza SWOT te va ajuta sa intelegi mai bine situatia exacta in care te afli.
Atunci cand incepi, afacerea iti va domina, cel mai probabil, viata, asa ca asigura-te ca ceea ce faci este stimulant si provocator, dar nu atat de mult incat sa nu detii controlul asupra lucrurilor. Cel mai probabil vei fi in acest business o perioada indelungata; foloseste ceea ce inveti din analiza SWOT pentru a intelege cum vrei sa arate viata ta, nu doar ce vrei de la business-ul pe care il lansezi.
Iata cateva dintre intrebarile bune pe care ar trebui sa ti le pui:
- Ce ai face daca banii nu ar fi o problema?
- Banii sunt cu adevarat importanti? Sau mai bine zis, este foarte important sa faci multi bani? Daca este, probabil ca vei elimina o serie de optiuni.
- Ce conteaza cu adevarat pentru tine?
- Ai sprijinul familiei tale, in special al rudelor apropiate? Probabil vor fi nevoiti sa faca sacrificii la inceput, asa ca este important sa ii ai langa tine.
- Pe cine admiri in afaceri sau poate chiar din domeniul in care vrei sa intri. De ce il admiri? Care sunt trasaturile pe care le admiri? Ce poti invata de la aceasta persoana?
Raspunsurile la aceste intrebari (si la multe altele) privitoare la tine si la abilitatile pe care le ai nu iti vor asigura neaparat succesul, dar te vor face sa te gandesti la obiectivele tale si la ceea ce te motiveaza si te inspira. Foloseste acest timp pentru a te asigura ca exista o compatibilitatea intre afacerea pe care vrei sa o lansezi si aspiratiile personale.
2. Perfectioneaza-ti ideea
Daca te gandesti sa te lansezi intr-o afacere, ai probabil deja o idee despre ceea ce vrei sa vinzi sau cel putin despre piata pe care vrei sa intri. Fa o cautare rapida pentru a vedea care sunt companiile existente in industria ta. Afla ce fac brandurile aflate in acest moment in pozitii de top si vezi cum poti proceda mai bine decat ei!
Daca ti se pare ca afacerea ta poate oferi ceva ce alte companii nu ofera (sau ofera aceleasi lucruri, doar ca mai rapid si mai ieftin), inseamna ca ai deja o idee solida si esti gata sa creezi un plan de afaceri.
E bine sa stii de ce incepi o afacere. Un business care raspunde unei nevoi din piata va avea intotdeauna o amploare mai mare decat o afacere care raspunde unei nevoi personale.
O alta optiune de lansare in business este sa deschizi o franciza a unei companii cunoscute, in care conceptul, masa de followeri ai brandului si modelul de afaceri exista deja. Nu ai nevoie decat de o locatie buna si de mijloacele necesare pentru a-ti finanta operatiunea.
Indiferent de optiunea aleasa, este vital sa intelegi rationamentul din spatele ideii tale de business. Extrem de important este, de asemenea, sa nu treci la planul de afaceri sau sa faci un brainstorming pentru gasirea unui nume, inainte de a pune in valoare la maxim ideea.
In faza de idee, trebuie sa rezolvi toate detaliile majore. Daca nu este un proiect care sa te pasioneze sau daca nu exista o piata pentru ceea ce creezi, poate ca e vremea sa gasesti alte idei!
3. Analizeaza industria in care vei intra
Odata ce te-ai decis asupra unei afaceri care se potriveste obiectivelor si stilului tau de viata, analizeaza-ti ideea. Cine iti va cumpara produsul sau serviciul? Care este concurenta ta? Tot la acest pas va trebui sa intelegi si de ce buget vei avea nevoie pentru a incepe.
Auto-evaluarea de la primul pas este atat o verificare a realitatii, cat si o incercare de a te determina sa analizezi mai atent. La fel se intampla si atunci cand vine vorba despre documentarea asupra afacerii tale si asupra domeniului in care vrei sa intri.
Exista mai multe moduri in care poti face asta, inclusiv cautari generale pe Google, discutii cu persoanele care lucreaza deja in domeniul ales, carti ale personalitatilor din domeniu, documentarea despre oameni cheie, site-uri relevante de stiri si reviste din domeniu, precum si participarea la cursuri.
4. Fa un plan de afaceri
Odata ce ai clar in minte ideea de business si un peisaj general al industriei, va trebui sa iti pui cateva intrebari importante: Care este scopul afacerii tale? Cui ii vinzi? Care sunt obiectivele finale? Cum vei finanta costurile de pornire? La aceste intrebari se poate raspunde in cadrul unui plan de afaceri bine scris.
Companiile noi care se grabesc sa se arunce in joc fara sa ia in considerare aceste aspecte ale business-ului, fac o multime de greseli. Trebuie sa iti gasesti publicul tinta. Cine iti va cumpara produsul sau serviciul? Daca nu gasesti niciun semn care sa indice ca exista cerere pentru ideea ta, atunci care e rostul sau?
Un plan standard de afaceri include noua parti:
- Sumar executiv
- O cercetare a pietei pe care vrei sa intri
- Produse si servicii
- Plan de marketing si vanzari
- Repere si valori
- Borne si parametri
- Prezentare generala a companiei
- Plan financiar
- Anexe
Ia in calcul un “plan de evadare”
O idee foarte buna atunci cand realizezi planul de afaceri este sa stabilesti si o strategie de iesire. O idee despre modul in care vei iesi din afacere daca ceva merge prost, te forteaza sa privesti catre viitor.
Foarte adesea, noii antreprenori sunt atat de entuziasmati de afacerea lor si atat de siguri ca vor avea clienti de pretutindeni, incat nu se gandesc aproape deloc la planuri de iesire din acest business.
Alte tipuri de planuri de afaceri
Daca iti faci un plan de afaceri doar pentru a stimula o discutie cu potentialii parteneri si asociati, poate ca ar trebui sa iei in calcul un “plan startup”, cunoscut si drept plan de fezabilitate. Pe masura ce afacerea ta se dezvolta, poti modifica sectiunile dupa cum ti se pare potrivit.
Alaturi de panul standard si de planul startup, ai la dispozitie si planul de operatiuni sau planul anual. Acest tip de plan este folosit pentru scopuri interne si reflecta in primul rand nevoile membrilor companiei. Acest tip de plan nu este destinat bancilor si investitorilor din exterior. Il vei folosi fie pentru a planifica dezvoltarea companiei, fie pentru a stabili prioritati la nivel de companie.
Daca vei folosi planul pentru a-ti directiona strategia interna, creeaza un plan strategic – un tip de plan care va include o strategie la nivel inalt, bazele tactice ale strategiei, responsabilitati specifice, activitati, deadline-uri si bugete, precum si un plan financiar.
5. Deruleaza o cercetare de piata
Efectuarea unei cercetari de piata amanuntite in domeniul tau si analiza datelor demografice ale potentialei clientele este o parte importanta a elaborarii unui plan de afaceri. Aceasta implica efectuarea de sondaje, organizarea de focus-grupuri si documentarea SEO si a datelor publice.
Cercetarea de piata te va ajuta sa intelegi publicul tinta – nevoile, preferintele si comportamentul sau – precum si industria si concurenta pe care o vei avea.
Cele mai bune afaceri mici ofera produse sau servicii diferite de ale concurentei. Acest lucru are un impact semnificativ asupra peisajului in care te vei invarti si iti permite sa oferi o valoare unica potentialilor clienti.
Pentru a determina cat de atractiva este piata pe care vei activa, o analiza atenta te va ajuta sa iti lamuresti urmatoarele probleme:
- Cat de urgent au oamenii nevoie de ceea ce vinzi sau oferi?
- Care este dimensiunea pietei? Exista multi oameni care platesc pentru produse sau servicii similare cu ale tale? Ai inteles care este exact piata pe care vrei sa intri?
- Cat de usor este (si cat de mult te va costa) sa obtii un client? Daca vinzi un soft pentru companii, e posibil sa ai nevoie de o investitie mai mare decat pentru un coffee shop.
- De cati bani si efort vei avea nevoie pentru a obtine valoarea pe care vrei sa o oferi?
- Cat de mult va dura sa ajungi pe piata?
- Ce investitie initiala va fi necesara pentru a putea incepe?
- Care va fi relevanta in timp? De pilda, o firma ce repara display-uri de iPhone X va ramane relevanta doat atata timp cat iPhone X va fi pe piata. Daca afacerea ta va fi relevanta doar pentru o perioana anume de timp, va trebui sa iei in calcul si planurile de viitor.
Poti duce lucrurile cu un pas mai departe, luand in calcul acele nevoi ale consumatorilor care nu sunt indeplinite in prezent de catre companiile din industrie. Acesta este un moment bun pentru a arunca o privire asupra potentialilor concurenti. Si nu uita, prezenta concurentei este adesea un semn bun, pentru ca inseamna ca exista deja piata pentru produsul sau serviciul pe care il oferi, astfel ca stii ca ai deja clienti potentiali, care sunt dispusi sa cheltuiasca bani pentru produsul sau serviciul tau.
Cat mai ai inca timp, incearca sa afli cat de multe poti despre competitori, despre ceea ce le ofera clientilor, cum atrag atentia si mai ales daca clientii lor sunt fericiti sau nu.
Intelegand exact ce anume le lipseste concurentilor, treaba ta va fi cu mult mai usoara atunci cand vei fi pe piata!
6. Evalueaza-ti finantele
Lansarea oricarei afaceri are un pret, deci trebuie sa stabilesti modul in care vei acoperi aceste costuri. Dispui de mijloacele necesare pentru a-ti finanta startup-ul sau va trebui sa imprumuti bani? Daca intentionezi sa renunti la slujba pe care o ai in acest moment pentru a te concentra pe afacerea noua, dispui de resurse pentru a te intretine pana cand vei ajunge sa obtii profit?
Multe startup-uri esueaza, pentru ca isi epuizeaza resursele financiare inainte de a obtine profit. Nu iti strica niciodata sa supraestimezi capitalul initial de care ai nevoie, pentru ca e posibil sa treaca ceva timp pana cand afacerea ta va incepe sa aduca venituri durabile.
Fa o analiza de rentabilitate
O modalitate prin care poti stabili de cati bani vei avea nevoie este efectuarea unei analize de rentabilitate. Acesta este un element esential al planificarii financiare, ce ii ajuta pe proprietarii de business sa stabileasca momentul in care compania, produsul sau serviciul lor va fi profitabil.
Formula este simpla:
Costuri fixe / (Pret mediu – costuri variabile) = Punct de rentabilitate
Fiecare antreprenor ar trebui sa utilizeze aceasta formula ca instrument, deoarece ea ofera informatiile necesare cu privire la performanta minima pe care trebuie sa o atinga afacerea sa pentru a evita pierderile financiare.
In plus, ea te va ajuta sa intelegi exact de unde provin profiturile tale, astfel incat sa iti poti stabili obiectivele de productie in consecinta.
Iata cele mai comune trei motive pentru care trebuie sa faci o analiza de rentabilitate:
1. Determinarea profitabilitatii. Acesta este, in general, cel mai important punct de interes al unui proprietar de afaceri. Pune-ti urmatoarele intrebari: “Cate venituri trebuie sa generez pentru a acoperi toate cheltuielile? Ce produse sau servicii obtin profit si care sunt vandute in pierdere?”.
2. Stabilirea pretului unui produs sau serviciu. Atunci cand majoritatea oamenilor se gandesc la stabilirea preturilor, ei iau in considerare cat costa productia produsului lor si cum isi stabileste preturile concurenta. “Care sunt preturile fixe, care sunt costurile variabile si care este costul total? Care este costul bunurilor fizice si care este costul fortei de munca?”- aceasta ar trebui sa fie mentalitatea ta.
3. Analiza datelor. Ce volum de bunuri sau servicii trebuie sa vinzi pentru a fi profitabil? “Cum pot reduce costurile fixe generale? Cum pot reduce costurile variabile per unitate? Cum pot imbunatati vanzarile?”.
Atentie la cheltuieli
Nu cheltui in exces atunci cand te lansezi intr-o afacere noua. Intelege care sunt tipurile de achizitii pe care trebuie sa le faci pentru afacerea ta si evita cheltuielile excesive pentru echipamente de lux, care nu te vor ajuta sa iti atingi obiectivele de busines.
La inceput cheltuieste cat mai putin si doar pe dotari esentiale pentru dezvoltarea afacerii si pentru ca ea sa fie un succes. Produsele de lux pot veni si ele, dar abia atunci cand afacerea este deja pe picioarele ei.
Daca ai nevoie de asistenta financiara, un punct bun de pornire poate fi un imprumut comercial de la o banca, desi acestea sunt adesea dificil de obtinut.
Startup-urile care necesita o finantare semnificativa in avans ar putea fi interesate de atragerea de investitori. Investitorii pot furniza sume foarte mari de bani unei companii incepatoare, dar vor avea asteptari privind un rol efectiv in gestionarea afacerii.
O alta varianta este aceea de a lansa o campanie de crowdfunding, pentru a strange sume mai mici de bani de la mai multi sutinatori. Crowdfunding-ul a ajutat numeroase companii in ultimii ani, si exista numeroase platforme de crowdfunding create pentru diferite tipuri de afaceri.
Alege banca potrivita pentru afacerea ta
Atunci cand alegi banca potrivita, dimensiunea este importanta. In general bancile mai mici sunt in ton cu conditiile pietei locale si vor colabora cu tine, in functie de profilul general de business si de caracterul afacerii tale.
Spre deosebire de bancile mari care analizeaza scorul de credit si care sunt mai selective in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi pentru afacerile mici, bancile mai mici sunt mai flexibile. In plus, bancile mai mici isi propun sa construiasca relatii personale si iti ofera ajutorul daca ai probleme legate de plati.
Atunci cand alegi o banca pentru afacerea at ar trebui sa iti pui trei intrebari:
- Ce este important pentru mine?
- Vreau sa construiesc o relatie apropiata cu o banca?
- Vreau sa fiu doar un alt cont bancar, asa cum ma vor percepe bancile mari?
Alegerea bancii potrivite pentru afacerea ta se rezuma, in final, la nevoile pe care le vei avea. Pune-le pe hartie si vei reusi sa te concentrezi mai bine pe ceea ce ar trebui sa cauti. Programeaza-ti intalniri cu diverse banci si pune intrebari despre modul in care lucreaza cu intreprinderile mici, pentru a gasi banca ideala pentru tine.
7. Stabileste-ti structura legala
Inainte de a-ti putea inregistra compania, va trebui sa decizi ce fel de entitate este. Structura companiei tale va influenta din punct de vedere legal orice, de la modul in care iti platesti impozitele pana la raspunderea personala in cazul in care ceva nu merge bine.
Daca detii afacerea in intregime si intentionezi sa iti asumi raspunderea pentru toate datoriile si obligatiile, te poti inregistra drept companie unipersonala.
Un parteneriat, asa cum o arata si denumirea sa, inseamna ca doua sau mai multe persoane vor fi considerate personal raspunzatoare in calitate de proprietari de business. Nu trebuie sa fii singur daca poti gasi un partener de afaceri cu abilitati complementare celor pe care le ai tu.
Una dintre cele mai comune structuri pentru intreprinderile mici este societatea cu raspundere limitata (SRL).
Depinde numai de tine sa stabilesti exact ce tip de entitate este cel mai potrivit pentru nevoile tale actuale si pentru obiectivele viitoare ale afacerii. Este important sa afli totul despre diferitele structuri juridice disponibile pentru un business si nu este deloc o idee rea sa stai de vorba cu un consilier juridic pe aceasta tema.
8. Construieste-ti echipa
Cu exceptia situatiei in care intentionezi sa fii angajat unic, va trebui sa iti angajezi o echipa excelenta, pentru a-ti dezvolta compania. Este absolut esential ca antreprenorii sa acorde elementului „uman” al afacerilor aceeasi atentie pe care o acorda produselor pe care le comercializeaza.
Pana la urma si produsele sunt produse tot de oameni. Identificarea echipei cu care pleci la drum, intelegerea lacunelor existente si stabilirea modului si momentului in care le vei aborda ar trebui sa fie prioritatea numarul unu. De asemenea, determinarea modului in care echipa va lucra impreuna este la fel de importanta. Definirea rolurilor si responsabilitatilor, diviziunea muncii, cum sa oferiti feedback sau cum sa lucrati impreuna atunci cand nu toata lumea se afla in aceeasi camera te va scuti de o multime de batai de cap.
9. Alege-ti distribuitorii
Uneori a conduce o afacere poate fi extrem de coplesitor si probabil ca tu si echipa ta nu veti putea face totul pe cont propriu. Aici intervin furnizorii terti. Companiile din orice industrie, de la resurse umane la sisteme de telefonie pentru afaceri, exista pentru a face parteneriate cu tine si pentru a te ajuta sa iti derulezi afacerea cat mai bine.
Cand cauti parteneri B2B, va trebui sa alegi foarte atent. Aceste companii vor avea acces la date comerciale vitale si potential sensibile, deci este esential sa gasesti parteneri de incredere.
10. Creaza un brand si promoveaza-te
Inainte de a incepe sa iti vinzi produsul sau serviciul, trebuie sa iti construiesti brandul si sa iei alaturi de tine o serie de oameni gata de actiune atunci cand iti vei deschide – la propriu sau la figurat – portile afacerii.
Creaza un logo care poate ajuta oamenii sa iti identifice cu usurinta brandul si fii coerent in utilizarea acestuia pe toate platformele tale, inclusiv pe site-ul companiei. Utilizeaza retelele de socializare pentru a raspandi vestea despre noua ta afacere, sau chiar ca un instrument promotional pentru a oferi cupoane si reduceri urmaritorilor care au asteptat lansarea.
Asigura-te, de asemenea, ca pastrezi aceste active digitale la zi, cu continut relevant si interesant despre afacerea ta si despre industria in care activezi.
Exista extrem de multe start-up-uri care au o mentalitate gresita cu privire la site-urile lor: ei isi vad site-urile ca pe un cost si nu ca pe o investitie, iar in lumea digitala in care traim in acest moment, aceasta este o greseala uriasa. Proprietarii de afaceri mici care inteleg cat de important este sa ai o prezenta remarcabila in mediul online vor avea un atu daca vor incepe in forta.
Crearea unui plan de marketing dincolo de lansare este esentiala pentru a construi o baza de clienti, prin comunicarea constanta cu privire la afacerea ta. In mod deosebit la inceput, acest proces este la fel de important ca furnizarea unui produs sau unui serviciu de calitate.
Cere clientilor sa opteze pentru mesajele tale de marketing
Pe masura ce iti construiesti brandul, cere clientilor si potentialilor clienti permisiunea de a comunica cu ei. Cel mai simplu mod prin care poti faci asta este utilizarea formularelor de inscriere. Acestea sunt „formulare de consimtamant” pentru utilizatorii web, care te autorizeaza sa ii contactezi cu informatii suplimentare despre afacerea ta.
Aceste formulare tin, in general, de comunicarea prin e-mail si sunt utilizate in comertul electronic, pentru a solicita permisiunea de a trimite buletine informative, materiale de marketing, promotii diverse, catre clienti. Pentru a determina clientii sa opteze pentru serviciile tale intr-un mod transparent, va trebui sa cladesti cu atentie o relatie de incredere, mai ales in contextul in care oamenii primesc extrem de multe e-mailuri si mesaje care sunt in mod instantaneu sterse.
Formularele de inscriere reprezinta un punct excelent de pornire pentru consolidarea relatiei de incredere si respect cu potentialii clienti. Insa este important de stiut ca aceste formulare sunt impuse de lege.
Potrivit art. 12 din Legea nr. 506/2004 si art. 6 din Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, este interzisa efectuarea de comunicari comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare si comunicare, prin fax sau posta electronica sau orice alta metoda care foloseste servicii de comunicatii electronice destinate publicului (mesaje SPAM), cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat, in prealabil, consimtamantul pentru a primi astfel de notificari.
11. Alege-ti sediul si treci la organizarea spatiului
Planul tau de afaceri a fost stabilit, banii sunt in banca si esti gata sa pornesti la un drum nou. Chiar daca afacerea ta este online si nu vei avea nevoie de o vitrina propriu-zisa, va trebui sa iti construiesti site-ul web si sa alegi o solutie de cos de cumparaturi.
Poate ca vei putea lucra dintr-un birou acasa sau dintr-un spatiu de lucru in comun (coworking) in loc sa inchiriezi sau sa cumperi spatii de birou.
Dar daca afacerea ta are nevoie de o locatie exacta, exista mai multe aspecte la care va trebui sa te gandesti.
- Gasirea unei locatii;
- Negocierea contractelor de inchiriere;
- Cumpararea inventarului;
- Instalarea telefoanelor;
- Personalizarea articolelor de papetarie;
- Angajarea personalului;
- Stabilirea preturilor;
- Poate chiar o petrecere pentru marea lansare.
Gandeste-te cu atentie la fiecare dintre acesti pasi. Locatia companiei tale va dicta tipul de client pe care il atragi, ce tipuri de promotii vei putea face si cat de mult iti va lua sa evoluezi. Desi o locatie excelenta nu va fi neaparat o garantie a succesului, o locatie proasta poate contribui la esec.
In alegerea locatiei pentru un magazin va trebui sa te gandesti la cativa factori importanti:
- Pretul. Iti permiti cu adevarat sa fii acolo unde iti doresti?
- Vizibilitatea. Oamenii te vor gasi usor? Vor vedea promotiile pe care le lansezi?
- Acces la parcare sau la mijloace de transport in comun. Oamenii te pot gasi cu usurinta din parcarile din zona sau din statiile de transport public? Daca vor fi nevoiti sa caute prea mult, e posibil chiar sa renunte.
- Locatiile concurentei. Sunt multi competitori pe langa tine? Daca da, acesta poate fi un semn ca ai gasit o locatie premium pentru clientela pe care vrei sa o atragi, insa poate insemna si ca nu vei putea vinde prea bine. Gandeste-te cu atentie cum vrei sa abordezi acest tip de situatie.
- Reguli si reglementari locale, urbane si nationale . Asigura-te ca nu exista restrictii care sa iti limiteze operatiunile, sau care sa actioneze ca bariere pentru magazinul tau.
Campania ta de marketing va pregati terenul pentru viitorul magazinului tau. Ea va stabili asteptari, va genera publicitate, va aduce clienti din prima zi si iti va garanta ca oamenii stiu unde te afli si la ce se pot astepta de la tine.
Aspectul magazinului tau, designul si plasarea produselor vor stabili nu doar atmosfera generala a magazinului, ci si produsele pe care oamenii le vad si pe care le cumpara. Gandeste-te la zonele pe care doresti sa le luminezi adecvat; la modul in care vei prezenta produsele; la culorile care ii vor face pe oameni sa se simta bine si la modul in care se vor deplasa prin magazin.
Daca ai o companie de servicii, construieste-ti serviciile luand in considerare clientela diferita si valoarea pe care clientii o vor obtine din diferitele optiuni pe care le oferi.
Daca ai un pachet atat de accesibil incat iti face brandul sa para ieftin, este recomandabil sa il excluzi. Daca o optiune mai costisitoare va restrictiona prea drastic clientele, redu o parte din serviciile incluse.
12. Dezvolta-ti afacerea
Lansarea afacerii si primele vanzari sunt doar inceputul sarcinii tale de antreprenor. Pentru a obtine profit si a ramane pe linia de plutire, trebuie intotdeauna sa iti dezvolti afacerea. Va necesita timp si efort, dar vei obtine din afacerea ta ceea ce ai investit in ea.
Colaborarea cu alte branduri din industrie, mai renumite si mai dezvoltate decat tine, este o modalitate excelenta de a evolua.
Intra in contact cu alte companii si solicita o promovare in schimbul unui produs sau unui serviciu gratuit.
Colaboreaza cu o organizatie caritabila si ofera voluntar o parte din timpul sau din produsele tale pentru ca numele tau sa apara alaturi de al lor.
Sfaturile de mai sus te vor ajuta sa iti lansezi afacerea si sa te pregatesti sa evoluezi, insa nu exista niciodata un plan perfect. Oricat de temeinic te vei pregati pentru lansarea unei afaceri, lucrurile vor merge prost aproape sigur. Tocmai de aceea, pentru a avea o afacere de succes, trebuie sa te adaptezi la situatii in schimbare.
Orice plan, oricat de bun ar fi, se poate confrunta cu situatii in schimbare, imediat ce este pus in actiune. Trebuie sa fii pregatit sa rezolvi problemele, fie ca este vorba despre probleme legate de produse sau de servicii, fie de probleme legate de organizare.
Pregateste-te pentru incercari si greseli
Indiferent daca incepi prima sau a treia afacere, asteapta-te sa faci greseli. Este un lucru normal, si atata timp cat inveti din ele, este si benefic. Daca nu gresesti, nu inveti ce sa faci mai putin si pe ce sa pui accentul. Fii deschis la minte si creativ, adapteaza-te, cauta oportunitati si, mai presus de toate, distreaza-te!
Partea cea mai buna legata de faptul ca detii propria afacere este ca vei putea decide ce vrei sa faci si in ce puncte te vei dezvolta!
Surse: https://www.businessnewsdaily.com/4686-how-to-start-a-business.html
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.