Planificarea bugetara: stim cu totii ca ar trebui sa o facem, dar cel mai adesea sarim peste acest pas important. De ce? Pentru ca e foarte dificil sa estimezi cu exactitate ce cheltuieli vei avea in fiecare luna. In plus, e de-a dreptul infricosator sa te uiti la extrasele de cont si sa vezi unde se duc banii.
De aici si regula 50-20-30 – una dintre cele mai populare tehnici de planificare bugetara. Insa cat de bine functioneaza aceasta tehnica? Iata mai jos tot ce trebuie sa stii.
Ce este regula 50-20-30?
Regula 50-20-30 este o tehnica de gestionare a banilor care imparte venitul obtinut in trei categorii: 50% pentru cheltuieli esentiale, 20% pentru economii si 30% pentru restul cheltuielilor.
- 50% pentru cheltuielile esentiale: chirie si alte costuri pentru locuinta, cumparaturi, benzina, etc
- 20% pentru economii: conturi de economii, pensii, credite, plati pentru carduri de credit
- 30% pentru alte cheltuieli: cheltuieli non-esentiale precum haine, restaurante, abonamente lunare, sala de sport, etc.
Desi poate fi usor de retinut, aceasta regula nu este intotdeauna si comod de respectat. In plus, atunci cand vine vorba despre cheltuieli, nu exista o masura universala.
De pilda, oamenii care locuiesc in orase pot fi nevoiti sa cheltuiasca aproape tot salariul pe chirie sau pe cheltuieli pentru locuinta. Apoi, daca esti freelancer sau ai propria afacere, venitul tau poate fi prea neregulat pentru o astfel de regula dura. Si ce se intampla daca ai rate mari la credite si un salariu mic?
Daca regula 50-20-30 nu este potrivita stilului tau de viata, incearca una dintre tehnicile de planificare bugetara de mai jos.
Sistemul plicurilor
Vizualizarea banilor te poate ajuta sa fii mai constient de modul in care ii cheltui. Asa functioneaza sistemul plicurilor. Tot ce trebuie sa faci este sa iei 3 sau 5 plicuri si sa scrii pe fiecare destinatia lui. Banii pe care ii pui in aceste plicuri vor trebui sa acopere atat cumparaturile din viata reala cat si cheltuielile pe care le faci online.
Sa presupunem ca scrii pe fiecare dintre ele “cumparaturi si masa in oras”, “facturi lunare”, “haine si cumparaturi diverse”. Nu poti cheltui decat cat ai in plic pentru fiecare dintre aceste categorii in fiecare luna.
Rotunjeste fiecare cumparatura, pentru ca plicurile tale sa nu arate ca niste pusculite sau ca niste portofele pentru fise. Iar cu maruntisul ramas fa un cont separat, in care sa depui lunar economii.
Exista insa o problema: simplitatea acestei metode poate fi in acelasi timp si dezavantajul sau. Sumele mari de bani cash tinute mereu in geanta sau in casa nu sunt chiar cel mai sigur mod de a-ti pastra banii. In plus, e foarte usor sa trisezi luand bani dintr-un plic si cheltuind pentru o alta categorie.
Planul 80-20
Planul 80-20 devine simplu in punctele in care se complica regula 50-20-30 si sistemul plicurilor. In loc sa fii nevoit sa aranjezi fiecare cheltuiala pe categorii si sa decizi daca e esentiala sau ne-esentiala, pur si simplu va trebui sa iei 20% din salariu si ii depozitezi direct in contul de economii. Restul e al tau si il poti cheltui cum vrei.
Trucul pentru acest plan este sa stabilesti retrageri automate, care redirectioneaza 20% din fiecare salariu imediat cum ajunge in contul tau. Pentru ca acei bani sunt plasati imediat in contul separat de economii, e ca si cum nici macar nu i-ai avut. O alta varianta este sa stabilesti un depozit direct. Cu alte cuvinte, angajatorul tau va depozita direct 20% din salariu intr-un cont separat de economii, iar restul in contul de salariu.
Creaza-ti propriul plan bugetar
Nevoile de bugetare sunt diferite pentru fiecare dintre noi. De aceea uneori e mai bine sa iti faci propriul buget. Incepi prin a calcula chetuielile lunare. Verifica extrasele de cont pentru a te asigura ca notezi totul. Ipoteca sau cheltuielile pentru chirie sunt usor de retinut, dar traim intr-o era a abonamentelor diverse, iar cheltuielile pentru streaming sau pentru sali de sport pot trece neobservate.
Cand stii exact cat cheltui, stabileste venitul lunar dupa plata taxelor. Daca ai un salariu regulat va fi mai usor, insa pentru persoanele cu un job freelance poate fi ceva mai dificil de stabilit exact veniturile si cheltuielile, cu atat mai mult daca exista venituri suplimentare din diverse gig-uri, inchirieri si dobanzi.
Lista rapida de bugetare:
1. Calculeaza cheltuielile.
2. Stabileste venitul post-taxe.
3. Stabileste-ti obiectivele legate de venit si economii.
4. Monitorizeaza cheltuielile.
In final, stabileste suma de bani pe care vrei sa o directionezi catre economii si catre plati. Dupa ce treci pe hartie toate aceste cifre, poti decide unde vor merge banii tai in fiecare luna si care este venitul disponibil de care te poti folosi.
Acum este important sa iti monitorizezi cheltuielile. Strange toate chitantele pentru platile cash si pune-le cap la cap cu extrasele de cont la finalul lunii. Vezi daca exista anumite zone in care cheltui in exces sau daca poti economisi cativa lei in plus.
Daca realizarea si mentinerea unui buget se dovedeste a fi o sarcina dificila, poate e vremea sa stai de vorba cu un consultant financiar, care te va ajuta sa iti gestionezi cel mai bine banii, creand un plan sau un buget gandit pentru nevoile tale unice.
Sursa: https://www.johnhancock.com/ideas-insights/debunking-50-30-20-budgeting-rule.html
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.