Producatorii eticheteaza uleiurile de motor pe care le produc cu coduri si numere care incurca multi proprietari de masini. In continuare vei regasi informatii utile care te vor ajuta sa intelegi acest lucru.
Ce proprietati ar trebui sa aiba uleiul de motor?
Uleiul de motor ar trebui sa aiba urmatoarele caracteristici:
- Rezultate solide in curatarea componentelor motorului de contaminanti insolubili.
- Stabilitate termica ridicata si rezistenta la oxidare termica.
- Compatibilitate cu materialele de etansare care nu sunt agresive pentru piesele metalice.
- Un film de alunecare suficient de gros pentru a evita abraziunea si uzura pe suprafetele adiacente.
- Aditivi speciali, de exemplu disulfura de molibden, sunt adesea folositi in acest scop.
- Pastrarea proprietatilor originale pentru o lunga perioada de timp.
- Vascozitatea optima la orice temperatura, ungerea eficienta a suprafetelor adiacente atunci cand motorul este rece si prevenirea uzurii lor pe timp cald.
- Rezistent la spumare.
- Volatilitate redusa pentru a minimiza impactul asupra mediului.
Compozitia uleiului de motor: care sunt diferentele?
In functie de baza lor, de tipul rulmentului si de proportiile diferitilor aditivi, exista de obicei 3 tipuri de lubrifianti pentru motoare:
- Mineral. Acestea au la baza petrol usor distilat care a fost purificat in continuare cu acid sau prin extractie cu solventi. Adesea este etichetat ca ulei mineral. Acesti lubrifianti au o vascozitate ridicata. Cand sunt incalzite, acestea se evapora destul de repede si se contamineaza datorita descompunerii chimice a aditivilor din compozitia lor.
- Semi sintetic. Pe baza mineralelor care sufera procese tehnice speciale, aceste uleiuri de motor contin o cantitate mai mare de aditivi comparativ cu uleiurile minerale. Numiti semi-sintetici, functioneaza bine in regiunile cu ierni blande si veri moderat calde. Costul lor este mai mic decat cel al uleiurilor full sintetice. De asemenea, au o serie de avantaje fata de uleiurile minerale, cum ar fi durata de viata mai lunga, rezistenta mai mare la schimbarile de temperatura si eficienta energetica.
- Sintetic. Acest ulei se obtine prin sinteza organica. Este mentionat ca fiind complet sintetic in majoritatea tarilor. Datorita formulei lor speciale si tehnologiei de ultima generatie utilizate pentru productia lor, aceste uleiuri de motor Shell previn formarea depozitelor de namol si ofera vascozitate optima pe timp rece, ceea ce ofera o protectie fiabila a motorului in primele cateva secunde dupa motorul a pornit. Isi pastreaza proprietatile originale chiar si la temperaturi extrem de ridicate si, prin urmare, sunt potrivite pentru utilizare in regiuni fierbinti.
Aceasta clasificare, desi este una dintre cele mai frecvente, este destul de superficiala si arbitrara, astfel incat expertii de la American Petroleum Institute (API) impart toate uleiurile de baza in cinci grupuri si in mod intentionat nu le folosesc pe cele „semi-sintetice”.
- Grupa I contine produse obtinute prin extractia solventului.
- Grupa II contine puritate ridicata, parafina redusa si hidro-compusi aromatici care au fost supusi hidrocracarii.
- Grupa III contine lubrifianti cu vascozitate ridicata, derivati din hidrocracarea catalitica.
- Stocurile de baza din grupa IV sunt polialfaolefine.
- Grupa V include toate uleiurile de motor care nu sunt incluse in niciuna dintre categoriile de mai sus. Acestea includ esteri, glicoli si alte substante. Articolele moderne tind sa faca acest lucru.
Uleiurile sintetice sunt contraindicate pentru modelele mai vechi de actionare cu kilometri multi, mai ales daca ai folosit anterior uleiuri minerale pentru lubrifiere. Cel mai important, aditivii din aceste uleiuri pot sparge funinginea veche care a fost deja depusa care poate impiedica cu adevarat functionarea motorului. Acest lucru duce la o sarcina suplimentara pe unitatea de actionare, ceea ce determina uzura unitatilor sale.
In al doilea rand, articolele sintetice au un indice de vascozitate scazut, astfel incat sa poata scurge sau chiar sa distruga elementele de etansare. Uleiul mineral nu este potrivit pentru masinile sport si masinile performante ale caror unitati si piese sunt expuse la sarcini extreme, deoarece impactul termic puternic il poate distruge.
Utilizarea uleiului sintetic pe tot parcursul sezonului te ajuta sa economisesti bani, deoarece nu trebuie sa-l schimbi de doua ori pe an. Daca conduci frecvent in zonele urbane cu opriri frecvente, daca iti lasi adesea masina in zone neincalzite si mai ales daca locuiesti intr-o zona cu ierni severe, ar trebui sa cauti uleiuri de motor marcate cu 0W sau 5W. Cu toate acestea, pentru o masina cu un motor uzat si cu spatii mai mari intre perechile de frecare, ai nevoie de un produs cu vascozitate mai mare.
Elgeka-Ferfelis este incepand cu anul 2008 importator si distribuitor autorizat Shell Lubricants pentru piata din Romania, comercializand lubrifianti de cea mai inalta calitate marca Shell: uleiuri de motor si transmisie pentru autoturisme si camioane, lubrifianti pentru aplicatii industriale si vaseline. Aceasta reprezinta cu profesionalism divizia de lubrifianti Shell, oferind tuturor clientilor sai asistenta tehnica necesara pre si post vanzare.
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.