Stiinta dovedeste, iata, ceea ce este evident: atunci cand sunt mai putini soferi, mai putini oameni sunt ucisi de masini!
In fiecare zi, peste 3700 de oameni mor pe soselele din intreaga lume. Accidentele in trafic duc la peste 1 milion de decese si zeci de milioane de raniri in fiecare an, si se preconizeaza ca vor deveni cea de-a cincea cauza de mortalitate la nivel global, pana in 2030, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Unele dintre orase au facut pasi catre reducerea numarului de decese cauzate de trafic, prin initiative Vision Zero, insa in multe locuri acestea nu au fost de ajuns… Asadar, care este secretul reducerii numarului accidentelor auto? Vorbim efectiv despre a scoate oamenii din masini si despre a proiecta orase construite in jurul transportului public.
Cercetatorii de la Scoala Mailman pentru Sanatate Publica de la Universitatea Columbia, Hub-ul de Cercetare pentru Transport, Sanatate si Design Urban de la Universitatea din Melbourne si Institutul din Barcelona pentru Sanatate Globala au analizat designul urban al drumurilor din aproape 1700 de orase din intreaga lume, alaturi de statisticile legate de ranirile provocate in trafic, in cadrul unui studiu recent publicat in Lancet Planetary Health. Cercetatorul sef, Jason Thompson, de la Universitatea din Melbourne, a dorit sa sublinieze cat de importanta este planificarea urbana pentru reducerea numarului de raniri de acest tip.
Cercetatorii din domeniul sanatatii publice au studiat ani intregi ranirile cauzate de accidente auto, iar Christopher Morrison, asistent universitar la catedra de epidemiologie de la Columbia si unul dintre autorii studiului, spune ca a existat un progres anume in reducerea ratei accidentelor rutiere raportat la numarul de persoane care conduc. “Dar ceea ce analizeaza aceasta cercetare este cum influenteaza modul in care ne proiectam orasele incidentele care cauzeaza raniri si sarcina pentru domeniul sanatatii publice”, spune Morrison. “Lucrarea sugereaza foarte clar ca cea mai buna abordare este aceea de a-i da pe oameni jos din masini in primul rand si de a proiecta orase intr-un mod in care oamenii sa fie mai putin tentati sa foloseasca vehiculele cu motor”, mai adauga el.
1700 de orase – 9 tipuri de design
Din cele aproape 1700 de orase analizate, cercetatorii au identificat 9 tipuri de design, bazate pe densitate, retea de drumuri, si transport public. Aceste tipuri de design urban merg de la orase “informale” cu o infrastructura de drumuri redusa, degajata si o retea de transport public redusa, pana la orase de tip “cul de sac” (fundatura), cu retele de drumuri dense; de la orase “motorizate”, care sunt un exemplu al “retelei Manhattan” si au o retea medie de transport in comun, pana la orase “de tranzit intens”, care au cel mai ridicat nivel de transport in comun pe sine.
Impartind aceste orase pe tipuri de design, cercetarea s-a concentrat mai putin pe identificarea de exemple specifice – si astfel pe indicarea unui oras care procedeaza “corect” – si mai mult pe designurile specifice ale drumurilor. “Este destul de clar ca aceste locuri cu un transport in comun mai disponibil si mai accesibil – in mod deosebit transportul pe sine – au tendinta de a avea mai putine accidente si raniri”, spune Morrison. Aceste locuri sunt in general orase europene precum Paris, Londra si Amsterdam. Tipul “cul de sac”, care este reprezentat de orase din Sud-Estul Asiei, asa cum este Jakarta (Indonezia) si Nonthaburi (Thailanda) si care dispun de o utilizare mixta a trasporturilor, au tendinta de a avea cea mai mai proasta performanta, ceea ce inseamna ca au un numar mare de raniri in trafic.
Cercetatorii au dorit sa priveasca lucrurile in ansamblul lor si sa identifice pur si simplu cea mai buna “amprenta de oras”, pentru reducerea numarului de raniri, pentru ca intotdeauna vor exista exemple specific, care sa se opuna acestui trend. “In acelasi mod in care daca studiezi consumul de tutun si cancerul de plaman, toata lumea se va folosi de scuza unei matusi care a fumat dintotdeauna si care nu a avut niciodata probleme”, mai spune cercetatorul. “Ceea ce ne-a interesat pe noi a fost sa obtinem o medie”.
Pe de alta parte, studiul nu a analizat si alti factori care inconjoara adesea transporturile, asa cum sunt aglomeratia, costurile si asa mai departe.
Concluziile studiului
Si totusi, exista mai multe concluzii generale si aici, iar asta pentru ca aceste descoperiri nu sunt deloc suprinzatoare. “Ceea ce am aflat este in concordanta cu ceea ce stiam deja despre planificarea urbana din multe alte studii, si anume ca daca putem abate oamenii de la utilizarea vehiculelor cu motor si sa ii directionam catre transportul public, vom imbunatati sanatatea publica pentru utilizatorii retelei de sosele si, de asemenea, pentru populatia generala, vom reduce riscurile de raniri si decese pentru indivizi, vom reduce aglomeratia, precum si poluarea urbana”, este de parere Morrison.
“Asadar, este in beneficiul tuturor sa directionezi oamenii in alta directie decat cea a vehiculelor cu motor, si anume in directia transportului public, iar cel mai bun mod in care putem face asta este prin imbunatatirea infrastructurii pentru transportul public”.
Imbunatatirea acestei infrastructuri, insa, este o strategie pe termen lung si adesea una costisitoare, care trebuie sa se integreze foarte bine si in alte sectoare ale vietii orasului. Cercetatorii nu sugereaza sa restructuram imediat orasele, “ci sa ne gandim la o noua dezvoltare urbana”. “Incurajarea retelei de transport public este un mod extrem de bun de a reduce din povara ranirilor cauzate de accidente auto”.
Intre timp, si pentru toate acele orase care nu isi planifica o noua dezvoltare urbana dar care vor totusi sa reduca numarul de decese cauzate de trafic, oficiali din aproape 100 de tari se vor intalni la finele lunii februarie in Stockholm, pentru a discuta ce pasi se pot lua pentru a reduce la jumatate numarul de decese si rani cauzate de accidentele rutiere, pana in anul 2030, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Acest obiectiv se aliniaza targeturilor globale asupra carora s-a cazut de acord in cadrul Obiectivelor Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Sustenabila.
Intalnirea din Stockholm va fi gazduita de catre guvernul Suediei, in colaborare cu OMS, si se va incheia cu o declaratie care va expune recomandarile esentiale, precum si un apel la cooperare internationala, in sensul reducerii numarului de accidente de trafic in intreaga lume.
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.